Thrive Diet – průlom, nebo přirozené zásady stravování?


Pokud vás zaujali například knihy od Scotta Jureka Jez a běhej, nebo od Christophera McDougalla Zrozeni k běhu, mohl by vás zajímat i relativně nedávno v češtině vydaný bestseller Brendana Braziera – Vegan v kondici.

Tato kniha je pozoruhodnou kombinací osobního příběhu autora, vědeckých poznatků, vlastího zkoumání a tipů a doporučení. V neposlední řadě také zahrnuje mnoho lahodných, výživných a zdravých receptů.

Na čem staví Thrive Diet?

Tento způsob stravování, či dokonce životního stylu je svým způsobem velmi minimalistický. Jeho pravidla se dají shrnout do jediné myšlenky – jezte potraviny, bohaté na vitaminy a výživu, tak aby energie a přínos z nich byly výrazně vyšší než spotřeba energie na jejich trávení. Přesto to není tak jednoduché, kdyby ano, už bychom se tím všichni řídili, nebo ne?

thrive diet

Brendan Brazier vyvolal svojí knihou tolik ohlasů a popularity, že dokonce přednášel o Thrive Diet americkému Kongresu. Pokud by se totiž lidé řídili jejími principy, vláda by ušetřila mnoho financí na zdravotnictví, potenciálně i sociálních dávkách nemocným a navíc by docílila velmi nízké ekologické stopy. Mnoho sportovců, vytížených lidí, ale i lidí, kteří se zamýšlejí nad tím, co jí nepochybně v knize naleznou zajímavé myšlenky, tipy a recepty. Protože nakonec jak všichni víme, jsme to, co jíme.

Přesto většina lidí svým životním stylem a stravováním demonstruje opačný přístup. Tento fakt samozřejmě poukazuje na výsledek určitého vývoje společnosti. Na druhou stranu popularita, jaké se kniha těší pro mě osobně poukazuje na určitý trend – lidé se o toto téma začínají zajímat a v mezinárodním měřítku tato komunita lidí rapidně roste, a to i přesto, že radikální změna je pro lidskou mysl obtížná.

Thrive Diet říká, že bychom měli jíst co nejméně průmyslově zpracovaných potravin, jelikož ty více zatíží naše trávení a vyžadují více energie, a méně nám jí poskytnou. Do našeho jídelníčku bychom měli přidat zejméně více ovoce, zeleniny, luštěnin, semínek a dalších méně známých produktů jako například chia, quinoa, batáty, yumy, atp. Jejich poměr by měl být zhruba takový:

– nejvíce by v naší stravě mělo být zeleniny (vitaminy, vláknina, karbohydráty)

– následně bychom měli přijímat mnoho luštěnin a ovoce (vitaminy, proteiny, sacharidy)

– ještě méně pak různch kvalitních olejů (olivový, kokosový, dýňový,…), oříšky a avokádo (neboli nenasycené tuky, omega3)

– na špičce pyramidy jsou pak škrobové a celozrné potraviny (karbohydráty ze škrobu a vláknina)

Toto stravování pak pro většinu lidí znamená omezování mléčných výrobků, pro jejich nepřirozenou a horší stravitelnost, tak jako většinu pečiva a těstovin.

Logické?

Pro mě osobně je kniha velmi užitečná, protože popisuje závěry, ke kterým jsem sama stylem pokus-omyl co mému organismu vyhovuje víc došla také. V nejextrémnější fázi jsem kvůli zdraví zcela vynechala alkohol, kofein, smažená jídla, lepek a tedy pečivo a těstoviny, maso a omezovala jsem mléčné výrobky. Díky tomu jsem začala objevovat více výživných potravin a začala jsem se cítit mnohem lépe. Pozorování chování vlastního organismu mě dovedlo na stejnou cestu jako autora. I proto je kniha Brendana Braziera věřím, že nejen pro mě, velmi přínosnou. Ať už jste sami někde na cestě zdravého stravování, nebo se snažíte objevit recept na zdravý životní styl, či tu správnou dietu na zhubnutí.

Kniha však není jen o těchto principech. Na světě existuje mnoho diet, Thrive Diet se ale od nich liší právě v tom jak jednoduchá, přirozená a složitá je zároveň. Kolik logiky v ní je. Kolik důkazů o její prospěšnosti je shrnuto v osobních zkušenostech a kolik hlubších i vědeckých poznatků kniha popisuje. Dohromady kniha tvoří pozoruhodnou kombinace příběhu o zdravém a šťastnějším životním stylu, poznatků, tipů a důkazů. 

Ikdyž samotný koncept tohoto stravování je nám mnohdy zřejmě přirozený, způsob, jakým ho autor prezentuje, a dokonalost v jaké ho podává s pomocí všech souvislostí a důkazů rozhodně průlomový je.

Leave a Comment