Silák Martin Mužný: Podle doktorů neměl zvedat ani 20 kilo, dnes utáhne čtvrt tuny!

O tomto členovi Vegan sport clubu jste měli možnost slyšet už několikrát. Martin Mužný vedl tréninky silového trojboje a 14. května 2017 se zúčastnil Mezinárodního mistrovství ČR v benchpressu, silovém trojboji a mrtvém tahu organizovaném federací WUAP. Vybojoval 6. místo v disciplíně mrtvý tah se 210 zvednutými kily. Tento úspěch je jenom začátek. Martin se chystá vrátit do vrcholné formy a neustále zlepšovat svůj výkon. Za Vegan sport club ho vyzpovídala naše členka Martina.

diplom

Ty jsi nejen vegan, ale zároveň jsi ze své stravy úplně vyřadil lepek a držíš půsty. Jak jsi k tomuto stravování postupně došel?

První přišlo vegetariánství. Mám dlouhodobě blízko k přírodě – Keltové, Indiáni, šamanismus.  K tomu se pojí i vztah ke zvířatům a různé rituály, ať jsou to půsty nebo vynechání masa. Tak jsem si říkal, proč to dodržovat jenom tyhle věci? Jednoho dne to ve mně uzrálo. Pamatuji si to do dneška. Byla sobota, já jsem vstal, a říkám si: „Hele, tak já teď nejím maso.“ Přišlo to ze dne na den. Okamžitě jsem ho vyřadil a všem v okolí jsem to okamžitě oznámil. Vegetariánství trvalo asi 3 měsíce, což je krátká doba, ale cítil jsem, že je to je cesta jenom na půl. A tak jsem se stal veganem.

Cca před 2 lety jsem četl, že existuje i ta bezlepková dieta. Nejsem celiatik, ale oslovilo mě to.
Na začátku jsem to chtěl jenom zkusit, protože mě baví různé experimenty a nejlepší je to vyzkoušet na sobě. Bezlepková jídla jsem jedl pár týdnů a začal jsem se cítit lépe, utlumila se mi výrazně alergie, již neberu žádné léky, a spadl jsem hodně na váze. Vyhovovalo mi to a rozhodl jsem se u bezlepkové diety zůstat.

Stejně tak mě zhruba před rokem a půl oslovilo půstování.  Zkusil jsem nejdřív jednodenní půsty, pak jsem přidal třídenní půsty, po Vánocích jsem zkusil sedmidenní půst. Je to hodně zajímavá očistná zkušenost. Člověk si spoustu věcí uvědomí, ať je to vztah k jídlu, nebo co jí a jak to jí. Zjistí také kolik času mu zabírá jídlo z běžné denní činnosti.

Pomáháš si během delších půstů nějakými smoothie, fresh džusy nebo čaji?

To je dieta, to není půst. Pravý půst je čistá voda, bez bublinek, bez ničeho. Když piješ něco jiného než vodu, např. štávy, tak ty očistné procesy sice také fungují, ale není to tak intenzivní, ale více pozvolné, což má mnohdy také své opodstatnění.

Myslíš, že tvoje tělo už si na půsty zvyklo? Vidíš nějaké rozdíly?

Nejsem příznivec plánovaných půstů nebo tabulek. Poslouchám tělo, samo mi intuitivně řekne. Když mám chuť si dát půst, tak si ho prostě dám. A přesně takhle to bylo s veganstvím. Dlouho jsem o něm věděl, ale neuzrál u mě čas. A jednoho dne jsem se vzbudil a říkám si, že teď jo!

A co odpovídáš lidem, kteří se tě ptají na veganství?

Odpovídám, že to pro mě má zdravotní přínos. Samozřejmě i mám rád zvířata a mám k nim vztah. Současně to beru tak, že na téhle planetě žijeme společně a veganství odráží můj vztah k okolí a k tomu, kde žiji. Ekologické aspekty v tom také hrají velkou úlohu.

I ty půsty mají něco do sebe. Když si to spočítám, tak dohromady 2 měsíce v roce nejím, což snižuje ekologickou stopu.

Zvládneš chodit během držení půstu do práce a běžně fungovat?

Jednodenní půst je úplná hračka, to nic není. Půstuji většinou v pátek, takže když si chci dát třídenní půst, mám k tomu potom ještě víkend. To se dá taky zvládnout v pohodě a v pondělí se postupně vracím ke stravě. Samozřejmě ten sedmidenní půst jsem si netroufl, a v práci jsem si vzal dovolenou. To se už zahajují hlubší očistné procesy.

Jak se připravuješ na takové delší půsty a co začínáš jíst poté?

Veganská strava je už příprava na půst sama o sobě. Před delšími půsty se doporučuje vyřadit mléčné výrobky a maso, aby ten přechod na půst byl jednodušší. To samé platí, když se půst ukončuje a člověk se vrací k té normální stravě. Po půstu se doporučuje napařená zelenina nebo ovoce, to je ale hodně individuální, každému vyhovuje něco jiného.

Cvičíš během držení půstu?

Na tom jednodenním půstu chodím cvičit, když mám chuť. Od těch třídenních začínají katabolické procesy a mohlo by dojít k razantnímu úbytku svalové hmoty. Sám bych to ani nedoporučoval. Myslím si, že na delších půstech by se nemělo cvičit.

velikonoční mt

A teď k tvým tréninkům. Jak cvičíš a na co se zaměřuješ?

Kromě trojboje a klasického posilování s váhami se věnuji Tai-Chi a chodím na něj jednou týdně.
V sezóně si rád zajdu také zaběhat. Cvičení s váhou je ale můj základ.

Myslíš, že dechová cvičení na Tai-Chi ti pomáhají ve zvedání?

Ano, prvky z Tai-Chi si přenáším do silového trojboje. Je to práce se sebou, s nádechem a celkově s tělesnou energií, někdo by možná použil slovo „vibrace“. Takže v nějaké míře určitě.

Jaké jsou tvoje úspěchy na veganské stravě?

V roce 2014 jsem závodil na mistrovství Evropy GPC a to byl zrovna u mě přechod na veganskou stravu, takže tam bych řekl, že by se to dalo počítat jako ten přerod stravovacích návyků.

Jak jsi se k silovému trojboji a zvedání vah jako takových dostal?

Když jsem byl malý, 7. třída na základní škole, měl jsem úraz, který skončil naštíplým krčním obratlem. Krk jsem měl v sádře a poté jsem nosil takový ten sundavací límec. V rámci rehabilitace mi potom doporučili cvičení na ty ochablé krční svaly. Začal jsem chodit do fitka. Do té doby jsem vůbec necvičil.  Intenzivně jsem ale začal cvičit až na střední škole. Oslovilo mě to, začalo se mi to líbit, až si mě všiml Radovan Kaděra, který je vedoucí oddílu silového trojboje Power Břeclav, pod kterým současně závodím. Radovan mi dal kvalitní základy z oblasti stravování i techniky cvičení a takový ten dril v podobě sebe disciplíny, za což mu patří velký dík, přece jenom je to ostřílený veterán a vítěz tolika závodů, že už se to snad ani nedá spočítat.

Z rehabilitačního cvičení jsem najednou přešel na závodění v silovém trojboji a zvedání těžkých vah. Byť podle doktorů bych papírově neměl zvedat věci těžší než 20 kilo. Je to hodně o vůli a nastavení mysli toho, kam se chce posunout a nepřijímat jenom resumé na papíře.

Jaké máš osobní rekordy?

Na mrtvý tah to bylo v posilovně 250 kilo, ale to se mi bohužel nikdy nepodařilo zvednout na závodech, tam jsem nejvíc zvedl 240 kilo. Dřep 230 kilo a bench press 170 kg. Ono je totiž obrovský rozdíl něco si zvednout jen tak v posilovně zrovna když vám to jde a mezi tím, když musíte bez ohledu na to, jak vám zrovna je v konkrétní den a v přesný čas, jít zvednout váhu na pódium, kde vás bedlivě hodnotí 3 rozhodčí a k tomu pozoruje zástup diváků.

Jak hodnotíš své výkony před nástupem na veganskou stravu a po ní? Pokud se to dá srovnávat. 

Určitě kladně. Po přechodu na veganskou stravu to zhruba půl roku kolísalo. Měl jsem období obrovského výkonu a propadu. Přičítám to tomu, že tělo si hledalo rovnováhu a došlo k přetočení vnitřního metabolismu. Ta změna byla přeci jenom ze dne na den.

Dlouhodobě jsou výsledky pozitivní. Dokážu cvičit daleko déle, mnohem intenzivněji a častěji. Neřekl bych, že by se mi toliko zvýšily silové výkony, ale dokážu cvičit kvalitněji. V tom vidím hlavní přínos. Dříve jsem byl po těžkém silovém tréninku dva až tři dny namožený a cítil jsem, že je to na hraně. Teď se cítím dobře už druhý den. Regenerace je kratší a já můžu cvičit více a déle. Zvyšuji si výkon a můžu víc zabrat.

V současnosti je pro mne největší výzvou skloubení rodinného života, zejména strastí a starostí
o malou dceru, práce a cvičení. Hledám si nyní optimální rovnováhu, abych nebyl pořád jen zavřený v práci a posilovně, ale věnoval se i rodině, což někdy končí tím, že vstávám v 5 ráno, abych si zacvičil před prací, protože po práci se k tomu už nedostanu.

Martin je velmi otevřený pomáhat dalším veganům v jejich tréninku. Neváhá předat své zkušenosti a tipy ohledně stravování. Pokud si tedy s Martinem Mužným chcete zacvičit nebo se ho zeptat na techniku, tak neváhejte a nestyďte se ho přes Vegan sport club kontaktovat! 

Leave a Comment